نقد و برسی گوشی Nokia X3-00
نوشته شده توسط : فرتاش چارانی

http://i1.expansys.com/img/b/187431/nokia-x3-00.jpg

*توضیحات : موجودي و قيمت کالاها مربوط به امروز (28 بهمن 1389) می باشد.
حدود قیمت
گارانتي اصلي 174000 تومان  
گارانتي متفرقه 140000 تومان  
مشخصات عمومي
وضعيت : موجود در بازار ایران  
تاريخ ارائه : ماه سپتامبر سال 2009  
باند : GSM 850 / 900 / 1800 / 1900  
ابعاد : 14.1×49.3×96 ميليمتر  
وزن : 103 گرم  
رنگ بندي : قرمز مشکی - آبی مشکی  
فرم : کشویی  
مشخصات صفحه نمايش
نوع صفحه نمايش : TFT  
تعداد رنگ قابل نمايش : 262000 رنگ  
رزولوشن : 320×240 پيکسل  
سايز : 2.2 اينچ  
صفحه لمسي : ندارد  
قابليت autorotate : ندارد  
مشخصات صداي گوشي
نوع زنگ : پلی فونیک  
قابليت پخش موزيک : دارد  
قرار دادن mp3 بجاي زنگ : دارد  
فرمت هاي قابل پخش صوتي : MP3, AAC, eAAC+, WMA  
فرمت هاي قابل پخش تصويري : MPEG4, 3GP, WMV, AVI, H.263, H.264  
مشخصات حافظه
دفتر تلفن : 2000 مخاطب  
حافظه داخلي : 46 مگابايت  
درگاه کارت حافظه : MicroSD (TransFlash)  
قابليت ارتقاء : 16 گيگابايت  
ديتا و اينترنت
پورت : Micro USB  
اينفرارد : ندارد  
بلوتوث : A2DPنسخه 2.1 با  
GPRS : Class 32  
EDGE : Class 32  
HSCSD : دارد  
3G : ندارد  
شبکه بي سيم : ندارد  
WAP : دارد  
xHTML : دارد  
HTML : ندارد  
ارسال پيام : SMS, MMS, Email  
مشخصات دوربين
دوربين : 3.2 مگاپیکسل  
رزولشن عکس : 1536×2048 پيکسل  
فوکوس اتوماتيک : ندارد  
بزرگنمايي اپتيکال : ندارد  
بزرگنمايي ديجيتال : 4 برابر  
حالت ماکرو : ندارد  
تشخيص چهره : ندارد  
تشخيص لبخند : ندارد  
فلاش : ندارد  
فيلم برداري : دارد  
کيفيت فيلم برداري : QCIF  
دوربين دوم : ندارد  
کاهش قرمزي چشم : ندارد  
Geo-Tagging : ندارد  
پانوراما : ندارد  
لرزشگير دست : ندارد  
موارد ديگر :    
امکانات
GPS : ندارد  
راديو : FM با RDS  
ضبط صدا : دارد  
شماره گير صوتي : دارد  
فرمان صوتي : ندارد  
منشي تلفن : ندارد  
خروجي هدفون : پورت 3.5 میلیمتری  
آي فون : دارد  
DVB-H : ندارد  
push to talk : ندارد  
ويرايشگر آفيس : ندارد  
نمايش فايلهاي آفيس : ندارد  
نمايش پي دي اف : ندارد  
Turn to mute : ندارد  
Java : دارد  
Motion Sensor : ندارد  
خروجي TV : ندارد  
موارد دیگر :    
مشخصات باتري
باتري : (Standard battery, Li-Ion 860 mAh (BL-4CT  
زمان مکالمه : 7 ساعت و 50 دقيقه  
زمان جانشين : 380 ساعت

بررسی گوشی Nokia X3

 

بررسی گوشی Nokia X3

 

Nokia X3 نخستین گوشی است که از سری X به بررسی آن می پردازیم و مشتاقیم بدانیم که این گوشی نسبت به گوشی های XpressMusic تا چه حد تغییر کرده است. مسلما تغییراتی در این گوشی ها صورت گرفته است و ظاهر جدید گوشی نشان از چنین تغییری دارد.رابط  سری 40 هم شاهد تغییراتی بوده است و اکنون با Ovi Store عرضه می شود و پشتیبانی اندکی هم از چندوظیفه گی (Multi Tasking) به عمل می آورد.

 

  

 

در حال حاضر گوشی های سری X ترکیبی از گوشی های کاملا متفاوت هستند. Nokia X6 یک گوشی لمسی مبتنی بر سیمبین است و X3 یکی از گوشی های ارزان قیمت سری 40به شمار می رود. این گوشی از اسپیکرهای استریو ، کیفیت صدای عالی و آنتن داخلی اف ام برخوردار است تا تجربه موسیقیایی لذت بخشی برای کاربر پدید آورد. همانطور که گفتیم این گوشی جز گوشی های ارزان قیمت بازار است و نباید انتظار خیلی بالایی از آن داشته باشید.

 

 

 

 

Nokia X3 از ویرایش ششم رابط کاربری سری 40 استفاده می کند اما مشابه هیچ کدام از گوشی هایی که تا به حال از رابط کاربری سری 40 استفاده می کردند ، نیست.به اختصار بگوییم که بالاخره نوکیا تصمیم گرفته است که قابلیت پشتیبانی از چندوظیفه گی (Multi Tasking) را به این رابط بیافزاید. گرچه این پشتیبانی خیلی ضعیف صورت می گیرد اما به هر حال گام های نخست در این مسیر به خوبی برداشته شده اند. باید کاری را که نوکیا در مورد گالری انجام داده است مشاهده کنید .دیگر نمی توان گالری سری 40 را ضعیف تر از گالری های سری 60 دانست.

اجازه دهید ابتدا نگاهی به نقاط ضعف وقوت Nokia X3 بیاندازیم.

 

ویژگی های کلیدی

 

پشتیبانی چهاربانده از GSM/GPRS/EDGE

صفحه نمایش 2/2  اینچی با قابلیت نمایش 262000 رنگ و پشتیبانی از رزولوشن QVGA

دوربین 3/2 مگاپیکسلی با فوکوس ثابت

رابط کاربری سری 40 ویرایش ششم با قابلیت پشتیبانی از چند وظیفه گی

رادیو FM استریو با RDS ، آنتن داخلی گوشی که امکان پخش رادیو را بدون اتصال هدست هم فراهم می آورد

اسپیکرهای استریو

سوکت صوتی استاندارد 3/5 میلی متری

پخش موسیقی تا 26 ساعت

بلوتوث  با A2DP و پورت microUSB

اسلات کارت حافظه microSD با قابلیت پشتیبانی تا ظرفیت 16 گیگابایت (یک کارت حافظه دو گیگابایتی به همراه گوشی عرضه می شود)

بسته نرم افزاری بسیار خوب

نرم افزارهای Ovi Store ، ovi maps و Ovi share

 

نقاط ضعف

 

عدم پشتیبانی از 3G

صفحه نمایش کوچک با زوایای دید کم و خوانایی ضعیف در برابر نور افتاب

مکانیزم کشویی گوشی به راحتی جنس پلاستیکی آن را مشخص می سازد

رابط سری 40 که به نظر منسوخ شده می رسد

پشتیبانی از چندوظیفه گی (Multi Tasking) به خوبی صورت نمی پذیرد

اشکالات نرم افزاری متعدد

کیفیت ضبط ویدیویی حداکثر به 15 فریم بر ثانیه  در رزولوشن QCIF  می رسد

گرچه لیست مشخصات هیچ چیز هیجان انگیزی ندارد اما یک لیست کوتاه مشخصات هیچ گاه نمی تواند توصیف خوبی از یک گوشی باشد. پس پیش ازاینکه به این گوشی نه بگویید کمی تامل کنید. ما چند روز را با این گوشی گذرانده ایم و اکنون می توانیم تمامی داستانی را که در فرای این مشخصات قرار دارد ، چه خوب ، چه بد و چه زشت را بیان داریم.

 

  

 

 

اگر به خواندن ادامه مطلب علاقمند شده اید در قسمت بعد با ما همراه باشید تا جعبه Nokia X3 را با هم باز کنیم.بعد از بررسی سخت افزاری گوشی به تشریح ویژگی های نرم افزاری و همین طور پشتیبانی از چندوظیفه گی (Multi Tasking) این گوشی خواهیم پرداخت.

 

محتویات جعبه

 

جعبه Nokia X3 هیچ چیز شگفت انگیزی در خود ندارد. در این جعبه یک شارژر، یک کابل کوتاه microUSB  ، یک هدست با سوکت صوتی استاندارد 3/5 میلی متری و یک باتری BL-4CT دیده می شوند. هدست یک تکه است که با این معناست که در صورت استفاده از هدستی دیگر دکمه­های کنترل موسیقی موسیقی را از دست خواهید داد. یک کتابچه راهنما و یک کارت حافظه microSD دو گیگابایتی هم در اختیار شما قرار می گیرد.

 

 

 

نمایش 360 درجه ای از Nokia X3

 

Nokia X3 ابعادی معادل 14.1*49.3*96 میلی متر و حجمی برابر با 65.8 سی سی دارد. گوشی با خطوطی واضح و طراحی ساده اش بسیار زیباست. X3 یک گوشی کشویی فشرده است که از موادی دوست داشتنی ساخته شده و احساس استحکام خوبی به کاربر می دهد. وزن 103 گرمی گوشی در برابر حجم آن ، امتیازی برای آن محسوب می شود.

 

طراحی

 

در Nokia X3 دیگر از گوشه های گرد و طراحی منحنی واری که نوکیا اخیرا در گوشی هایش از آن ها استفاده می کرد ، خبری نیست و این بار با خطوطی مستقیم روبرو هستیم. پلاستیک نرم به کار رفته در پشت گوشی و جلوه فلزی مانند صفحه کلید و پشت قسمت لغزنده گوشی به راحتی با ظاهر زیبای آن ترکیب می شوند.

نمای جلویی گوشی همانند نمای جلویی گوشی های کشویی کلاسیک نوکیاست. در این قسمت صفحه نمایش گوشی و دو نوار رنگی در هر سمت قرار دارند.در سمت چپ سه کلید اختصاصی موسیقی قرار گرفته اند . خطوط قرمز رنگ به یاد ما می آورند که با یک گوشی XpressMusic طرف هستیم. در زیر صفحه نمایش صفحه کلید استاندارد سری 40 قرار گرفته است که در کنار کلیدهای کنترلی و کلیدهای مکالمه قرار دارد.

گوشی خروجی صدای مخاطب در مرکز و بالای صفحه نمایش و لوگوی نوکیا قرار گرفته است . این گوشی فاقد سنسور محدود کننده نور است و روشنایی صفحه نمایش آن قابل تنظیم نیست . کلیدهای اختصاصی موسیقی باریک هستند اما فشار دادن آن ها اصلا مشکل نیست.

 

 

 

صفحه نمایش 2/2 اینچی در مقایسه با اندازه کلی گوشی Nokia X3 کوچک به نظر می رسد و ظاهر گوشی را خراب می کند و گوشی را ارزان قیمت جلوه می دهد. گرچه این صفحه نمایش ارزان به نظر می رسد اما ظاهر خارجی گوشی آنرا تا حدی جبران می کند.

هنگامی که گوشی را روشن می کنید ، ناامیدی از کیفیت صفحه نمایش بیشتر از پیش می شود. درخشندگی صفحه نمایش ضعیف است و رنگ ها ، رنگ و رو رفته به نظر می آیند. زوایای دید هم بسیار باریک هستند . اگر مستقیما به صفحه نمایش نگاه نکنید ، رنگ های تصاویر کم رنگ و کم رنگ تر دیده خواهند شد. خوانایی در برابر تابش نور آفتاب هم به نسبت سایر گوشی های نوکیا ،  بسیار ضعیف است .

در کل ، کیفیت صفحه نمایش تنها در حدی است که بتواند صفحه نمایش های رنگی را که چند سال پیش وارد بازار شده اند(مثلا کیفیت CTSN) را پشت سر بگذارد.

 

 

در زیر صفحه نمایش کلید 4 جهته قرار گرفته است و در طرفین آن کلیدهای کنترلی و کلیدهای آغاز و پایان مکالمه قرار گرفته اند. لبه های کلید چند جهته برجسته است و فشردن آن ها به آسانی و خوبی صورت می پذیرد. کلیدهای کنترلی و آغاز و پایان مکالمه کاملا مسطح هستند و در هنگام فشردن آن ها کل صفحه ی پلاستیکی که در زیر آن ها قرار داده شده است ، به لرزه در می آید. کلید های بازخورد خوب و رضایت بخشی دارند.

 

 

 

با باز کردن گوشی ، صفحه کلید آن نمایان می شود که تمامی بخش پایینی آن را اشغال می نماید. صفحه کلید مسطح است و نمادهای روی آن به صورت برجسته نگاشته شده اند. صفحه کلید ظاهری فلزی مانند دارد. برآمدگی هایی افقی و عمودی کلید ها را از هم جدا می کنند و تشخیص آن ها را از یکدیگر تنها با لمس شان ممکن می سازند.

ردیف بالایی از ردیف های دیگر بزرگتر است و فضای زیادی هم در بالای خود دارد. اگرچه نمی توان آن را با صفحه کلیدهای خاص گوشی های پیام رسان مقایسه کرد اما براحتی می تواند نیازهای کاربران عادی را بر آورده سازد. اسپیکر گوشی هم در زیر صفحه کلید قرار گرفته است و ظاهر فلزی مانند آن گوشی را جذاب تر می سازد.

 

 

 

وقت آن رسیده است که درباره  نکته مایوس کننده بزرگ دیگر Nokia X3 بعد از صفحه نمایش آن سخن بگوییم. قسمت لغزنده گوشی از حالت فنری استفاده می کند اما به دلیل اصطکاک بیش از حد بین دو سطح کشویی گوشی ، این حالت فنری بلااستفاده باقی می ماند.

احساس لغزاندن پلاستیک روی پلاستیک اصلا احساس خوشایندی نیست. نکته عجیب دیگر این است که بین دو قسمت کشویی گوشی حدود یک میلی متر فضای خالی وجود دارد که احساس بدی را ایجاد می کند.

 

 

 

در کناره بالایی Nokia X3 پورت microUSB گوشی در زیر یک پوشش پلاستیکی مناسب قرار گرفته است. در کنار آن ، سوکت صوتی استاندارد 3/5 میلی متری و پورت استاندارد شارژرهای نوکیا دیده می شود که هیچ کدام از آن ها از محافظ خاصی بهره نمی برند. شارژ گوشی از طریق پورت microUSB نیز امکان پذیر است اما شارژ اصلی عرضه شده از یک پورت 2 میلی متری استفاده می کند.

 

 

یکی از اسپیکرهای گوشی که در کناره بالایی آن قرار گرفته است ، دو قسمت کشویی را از همدیگر در بالای گوشی جدا می کند. کناره پایینی گوشی تقریبا خالی است و جز اسپیکر گوشی چیز دیگری در آن دیده نمی شود.

کناره های چپ و راست گوشی به طرز خوبی طراحی شده اند. کناره سمت چپ اسلات کارت حافظه microSD را در زیر یک پوشش و همین طور روزنه مخصوص بند گوشی را در خود جای داده است . در کناره سمت راست کلیدهای تنظیم صدا و کلیدهای دوربین قرار دارند.

 

 

 

پشت گوشی از پلاستیک نرم مات ساخته شده است که ضد اثر انگشت است و لمس آن بسیار خوشایند است. بافت نقطه نقطه ای که در بالا و پایین به کار رفته است ، سبب شده است که یکنواختی این بخش از گوشی از میان برود .لوگوی حکاکی شده نوکیا و دوربین 3.2 مگاپیکسلی که با یک قاب فلزی احاطه شده است ، از دیگر چیزهای مورد توجه در این بخش هستند.

در هنگام باز بودن ، ظاهر فلزی مانند قسمت لغزنده گوشی به افزایش احساس استحکام آن کمک می کند.

لنز دوربین که با شیشه ای پوشانده شده است ، ه


:: موضوعات مرتبط: موبایل , برسی موبایل , ,
:: برچسب‌ها: نقد , برسی , گوشی , نوکیا , اکس , سه , x3 , x 3 , x-3 , x3-00 ,
:: بازدید از این مطلب : 4910

|
امتیاز مطلب : 62
|
تعداد امتیازدهندگان : 22
|
مجموع امتیاز : 22
تاریخ انتشار : پنج شنبه 28 بهمن 1389 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: